Tømmerbilsjåfør Richard Sæle (49) i Indre Sogn vet hva han ville innført om han fikk være sjef for landets samferdsel.
– Jeg vil våge å påstå at på alle veiene som har begrensning på lengde, går det an å komme fram med 19,5 meter lang tømmerbil.
– Likevel er veiene godkjent for bare 12,4 og 15 meter. Tømmerbilen beveger seg som en hoggorm, mens busser beveger seg rett og stivt. Tømmerbilen har flere ledd som gjør den bevegelig. Det er helt utrolig hva som går an for en tømmerbil på liten plass, sier Richard, som har fraktet tømmer siden 1992. Han er engasjert i transportspørsmål og håper fortsatt at den praktiske erfaringen blir lyttet til.
Færre turer
– Skogbruk er en næring. Derfor er godkjenning av veier for effektiv transport et brennhett tema. Å kjøre med 19,5 meter gjør at vi kan kjøre færre turer. Det er vinn-vinn-situasjon for trafikksikkerhet og lønnsomhet i næringen.
– Tømmerdrift eller ei
– Veibegrensing kan være en avgjørende faktor for om det blir tømmerdrift eller ei. Grunneierne, som sitter på ressursene, må bli hørt. Jeg har hatt så mange diskusjoner og skulle ønske at folk på kontor kunne tatt seg en tur ut. Kjører du tømmerbil på daglig basis, vet du hva som går og ikke.
Richard har vokst opp i skognæringen. Faren hans drev Sæle Sag i Balestrand. Han begynte å kjøre tømmerbil ved siden av reparasjoner, bygningsarbeid og palleproduksjon da han var 22. Han er utdannet tømrer.
God dialog med grunneierne
–Skulle jeg valgt yrke om igjen, så hadde jeg tatt mer utdanning og kanskje blitt byggingeniør. Dagene som tømmerbilsjåfør er lange. Det er ekstremsport på mange dårlige, glatte og smale veier. Jeg kjenner mange grunneiere og vi har en god dialog. Jeg kan be dem om tiltak på veiene før jeg vil kjøre der. Samtidig er dette en jobb bygd på erfaring. Læringskurven er bratt.
– Hva bør skogeieren gjøre før du skal hente tømmeret?
– Siden vi investerer i millionklassen, vil jeg ha en skogsbilvei som er ryddet langs kantene for å unngå riper og skader på bilen. Veien bør skrapes ned til bærelaget for å fjerne mold og legge på grus.
– Hvilke egenskaper er viktige i ditt yrke?
– Ikke stresse, men ta det med ro. Du må vite din begrensning, kjenne på magefølelsen og lære av feil for å unngå å stå en hel dag i skogen og slite.
– Hva gjør deg glad på jobben?
– Trivsel med å drive for seg selv, skape noe og bli god på det jeg driver med. Samarbeidet i hele rekken med grunneiere, entreprenørene Olav Thorsnes, Jarle Eikås og Holstad hogst er veldig bra.
– Vi er en kompisgjeng. Selv med mange lange og harde dager, kan vi diskutere og prate tull et par timer.
– Suveren kombinasjon
– Jeg er selvhjulpen og kan planlegge kjøringa når jeg vil og må, sier Richard Sæle, som driver firmaet alene og kombinerer tømmerkjøring med 50 % jobb i Høyanger kommune.
– Kombinasjonen fungerer suverent. Jeg styrer dagene etter hva jeg vet skjer i mitt kontraktområde, som omfatter Sogndal, Balestrand, Leikanger, Luster, Årdal, Lærdal, Aurland og Vik.