Mens tømmerbilsjåfør Tom Jensen kjører milevis med tømmerlass hver dag, vet han å utnytte tiden bak rattet.
– Min erfaring er at mye kan utrettes og gjøres enklere i tømmertransporten med dialog, konkluderer Tom, som gjennom hyppige telefoner til de rette personene har lykkes i å åpne mange veier for 60 tonn i Vest-Telemark.
Stort engasjement
Hans engasjement for vei, trafikksikkerhet og transport er stor. Hvorfor passasjerer ikke bør sitte med beina på dashbordet, publiserer han gjerne på Facebook med lun humor og en dialekt han normalt ikke snakker.
I kveldinga, når han kryper inn i sjåførhulen på Volvo’en, er det nettavis, travsport og ideer til stunts på Facebook som utgjør underholdningen.
– Jeg er så nysgjerrig at jeg må være med på Facebook, innrømmer han. Engasjementet for tømmertransporten er han nøye med å balansere.
– Jeg føler at jeg har god kontakt med kommunene og veimyndighetene om viktige transportveier uten at jeg blir masete.
Flere veier for 60 tonn
– Jeg er opptatt av å utføre jobben min på en trygg og sikker måte. Jeg synes arbeidsdagen er ekstra gøy når jeg kan engasjere meg. Mange veier trenger bare en formell registrering for tyngre transport, mens noen må utbedres. Mange kommunale veier i Vest-Telemark, er nå justert opp fra 32 tonn til 60 tonn, forklarer Tom.
Les hvilke veier som er godkjent: Vegliste hos Statens vegvesen
Trygg Trafikk og Statens vegvesen støtter Tom Jensens og skognæringens ønske om 60 tonn last. Dagens lastebiler fordeler vekten på en måte som ikke belaster veien mer enn før. Trafikksikkerheten øker med fulle lass. Da blir det færre turer.
– Tenker sikkerhet hele tiden
– Enkelte føler seg utrygge når de møter en tømmerbil, men vi som kjører tømmerbil er ikke farlige eller gærne. Vi tenker sikkerhet hele tiden, presiserer Tom.
– Siden jeg er over snittet sosial, kan jeg fint ta noen telefoner mens jeg kjører 15 mil med tømmerlasset. Vi som kjører i Vest-Telemark har nok den lengste daglige transporten.
Gamle bruer
All tømmertransport i AT Skog blir organisert av transportleder Hilde Haukom. Hun styrer 120 tømmerbillass daglig.
– Hilde er helt fenomenal. Hun fikser og ordner til det beste for sjåfører og kunder. Samarbeidet mellom oss sjåfører er også mye bedre nå enn før, sier Tom før han fortsetter å snakke om viktigheten av god tømmertransport.
– Gamle bruer kan bli en propp. Da må jeg i verste fall løfte av tømmer på den ene siden av brua, kjøre over med redusert last, ta denne av hengeren, kjøre tilbake for å hente resten før ferden kan gå videre. Det kaller vi å kippe. Det er veldig tidkrevende og kostbart. Derfor er det svært viktig å få åpnet opp for tømmertransport med fulle lass. Skogen er en viktig ressurs, som skaper mange arbeidsplasser.
Hjelp tømmebilen fram
– Hva vil du si til skogeierne?
– Å rydde kvist og åpne opp langs veien, er viktig for at tømmerbilen skal komme fram. Kantslått gjør også at veien tørker opp og tåler mer. Jeg synes det er like trasig som andre å få riper i lakken. Lastebilen er en del av meg. Her sover jeg, spiser, ser tv og jobber, forklarer Tom. Han bor i tømmerbilen fra mandag til fredag.
– Ofte har ikke skogeieren tenkt på at skogsveiene blir smale for en stor tømmerbil, mener sjåføren med årelang fartstid. Igjen hjelper det å ta en telefon.
90 000 kilometer i året
I helgene drar han hjem til familien i Porsgrunn. Han er ansatt i entreprenørfirmaet Mustvedt AS. Når han ikke tenker på tømmer, er han engasjert i hestesport og motor.
– Jeg er overinteressert i alt som durer. Det har jeg alltid vært. Jeg kjører rundt 90 000 kilometer i året med tømmerbilen. Jobben er veldig trivelig. Jeg kommer til fine plasser jeg ikke ville opplevd ellers. Se bare her, sier Tom og ser utover et vann med skogkledde lier og solskinn.
– Det er ikke rart jeg trives på jobb!