Hver togtur erstatter 22 tømmerbiler

– Jobben min bidrar til mer frakt av tømmer på jernbane. Det er en god følelse, sier lokfører Hans Kristian Stubberød.

Klokka 3 natt til mandag forlater lokføreren en søvndrukken og nyluftet hund i Skien, setter seg i pick up’en og kjører til Drammen togstasjon.

Det er der vakta begynner klokka 5 to ganger i uken.

Sover i alle vinkler

Kort tid etter avløser han kollega, Daniel Kaisu. En svensk lokfører har brukt natten på å kjøre et tomt tømmertog fra Korsnes i Sverige via Kongsvinger. Daniel har ført toget til Drammen.

 

Under planlagt venting på 1,5 time, har Daniel fått seg litt søvn midt på natten.

– Som lokfører lærer du deg å sove i alle mulige vinkler, konkluderer Hans Kristian, mens han pakker ut nistepakken med en solid bunke brødskiver. Han er klar for 10 timers arbeidsøkt.

Tur/retur Sverige – Bø i Telemark

Lokførerens arbeidsplass er enkel. Ikke toalett og ikke vask med vann eller kaffetrakter. En stikkontakt har han, heldigvis, til lading av hans viktigste arbeidsverktøy, ipad’en. Lokføreren sitter (og av og til sover) i en enkel stol med nakkestøtte.

– Det blir en del venting. Vet vi hvor lang ventetiden er, kan en blund være kjærkommen. I dag er det venting mange steder, men sjelden mer enn ti minutter på møtende persontog, legger han til.

Hele kjøreplanen med klokkeslett og framdrift har han på nettbrettet.

Klar til avgang

– Stubberød 8301 er klar, sier han til toglederen. Han venter på klarsignal for å begynne på turen til Bø.

Hans Kristian er utdannet mekaniker og var produksjonsleder for verkstedet i Skien før han ble lokfører. Han har jobbet på jernbanen i 32 år.

– Det må være leit å være lokfører for den som ikke liker kaffe, konkluderer han rett etter avgang. Han skrur opp termosen, mens fartsgrensen litt forbi Drammen er 40 km/t.

– Mangler vilje

– Her er det saktekjøring. Jeg får beskjed om telehiv sånn at jeg kan bremse ned på de rette plassene, forklarer 62-åringen, som er mer engasjert i politiske spørsmål enn han først gir inntrykk av.

– Vi fraktet tømmer med tog fra Notodden og Gransherad tidligere, men sporene ble for dårlig. I Norge handler ikke vedlikehold av jernbane om penger, men om vilje. Det er for mye byråkrati.

– Hvis politikerne mener noe om bedre klima og miljø, må de ta grep, mener lokføreren.

Ringer tømmerbilsjåføren

– Men nå må jeg ringe Birger, sier han.

Kongsberg er neste sted toget suser forbi. Tømmerbilsjåfør Birger Langkås må kontaktes om tømmerlastingen i Bø og Lunde.

– Goddag, Birger, jeg har 22 vogner i dag. Åtte av dem skal til Lunde.

Kontrollerer tømmerlasset

I Bø kommer Åge Ingar Solum ombord. Han er signalgiver og skal jobbe sammen med lokføreren når toget skal lastes opp. Han er øynene til lokføreren ved sporskift.

Noen vogner skal av, noen skal på og riggingen må gjøres ved å flytte mellom to spor. Det blir en del venting for at persontog skal passere uten fare og forsinkelser.

Åges ansvar er også å kontrollere at tømmerlasset er trygt og korrekt lastet før det suser mot Sverige via Nationaltheatret stasjon midt i Oslo.

– Alle tømmertogene må gjennom Oslo. Da må tømmeret ligge støtt, presiserer Åge.

Erstatter 40 tømmerbiler hver uke

Da klokka passerer 13.30 er vognene fylt opp med tømmer ved Lunde stasjon. Turen går tilbake til Bø, der flere fulle vogner festes på. Der overtar også lokføreren, som skal ta neste skift.

Han ankommer i bilen, som Hans Kristian kjørte til Drammen i natt. Toget skal nå returnere til Drammen, der 17 vogner til skal festes på før retur til Sverige.

Denne togpendelen mellom Lunde/Bø og Sverige, erstatter 40 tømmerbiler hver uke. Det er den private transportøren Grenland Rails som drifter tømmertoget.

2000 færre på veien

Tømmertoget reduserer antall tømmerbiler mellom Bø og Bamble med 2000 årlig.

– Maks lenge på tømmertoget kan være 600 meter. Denne gangen blir det 578 meter. Med tomt tog kan vi kjøre i 100 km/t, men med fullt er grensen 80.

Hans Kristian kjører tilbake til Skien i pick up’en. 10 timer er gått siden han dro på jobb. Nå skal bikkja luftes igjen.

– I morgen tidlig begynner jeg på jobb klokka sju. To dager i uka kjører jeg kalkstein fra bruddet til sementproduksjonen på Norcem, men jeg er et A-menneske. De siste 15 årene har jeg stått opp 5.

FAKTA

Grenland Rails

OPPDRAG: Privat aktør etablert i 2005, som frakter gods for næringslivet og industribedrifter – og utstyr og maskiner for jernbaneverket og sporentreprenører i hele Norge. Samarbeider med andre aktører om transport til utlandet.

OMFANG: 15 lokomotiver og om lag 50 ansatte. Hovedkontoret ligger i Skien og verkstedet i Drammen.

Skrevet av Stine Solbakken
18/03/2019