Gudmund skled nedover med fullt lass. – Nå har jeg sandkasse ved hjulene

– Det er grådig greit å være tømmerbilsjåfør i Sogn. En telefon i forkant av tømmerkjøringen og skogeierne stiller opp med brøyting og strøing. Bruker jeg litt for lang tid i skogen, er det alltid noen som lurer på om alt er greit med meg, forklarer Gudmund Gjerde (62).

Underkjølt regn er alle sjåførers skrekk. Den dagen Gudmund skulle ned en 1,2 kilometer lang vei med fullt tømmerlass, ble kjøreforholdene plutselig ekstreme.

– På kryss og tvers

– Først var det regn, så kom frosten. Biler og lastebiler sto på kryss og tvers. Da jeg nærmet meg en skolebuss, fikk jeg sklidd bilen inn i et rekkverk. Jeg tenkte ingenting der og da, jeg bare handlet på autopilot. Jeg fikk mange klapp på skuldra etterpå. Jeg gjorde det jeg kunne og unngikk personskader.

Metallkassen ved tandemhjulene rommer 90 liter sand.

– Hver gang jeg skal ut en bakketopp i vintermørke, er det jævlig ubehagelig. Da jeg skulle få ny tømmerbil, var jeg helt klar på at jeg ville ha bil med sandkasse ved hjulene, forklarer Gudmund.

Jevnlig vedlikehold

Han har satt av denne dagen til vedlikehold av tømmerbilen. Den er bare noen uker gammel, men vask, stramming av muttere og bolter og sjekk av slanger gjør han jevnlig.

Kran og tømmerklo får jevnlig tilsyn av Gudmund.

I den nye tømmerbilen har han alt han trenger for tømmerkjøring, som skjer over store avstander. Han har seng, mikroovn, kjøleskap og kaffemaskin, men det aller viktigste er 90 liter sand i kasse ved hvert hjul. Ved å trykke på en knapp i førerhuset, strør han fortløpende foran tandemhjulene.

Alltid i forkant

– Det er helt fantastisk og veldig effektivt, forklarer sjåføren, som også er fornøyd med varmekassen til hanskene på sure og kalde dager. Kjettinger har han selvsagt med. Han er alltid i forkant med å legge de på.  

– Å holde ting i orden er viktig for sikkerheten. Dessuten gir det oss et godt omdømme å ha en bil som ser ren og skikkelig ut. Jeg har en løvblåser som jeg fjerner bark fra bilen med så det ikke havner på veiene, forklarer Gudmund, sittende bak rattet som har innslag av tre. Skoene står igjen på stigtrinnet.

– Jeg kjører på labbelesten, forklarer han.

Lange avstander gjør at Gudmund av og til må sove i bilen. – Her har jeg alt jeg trenger.

Sikkerhet først

– Jeg begynte å kjøre tømmer i 2011. Da hadde jeg kjørt langtransport i noen år, men ønsket meg en jobb nær Gaupne her jeg bor. De siste tre årene har jeg jobbet for Austestad transport, forklarer Gudmund.

Der er han svært fornøyd med å være med i teamet av tømmerbilsjåfører. Austestad Transport frakter tømmer for AT Skog i Vestland og har sju tømmerbiler. Med Hans Bjarte Austestad som daglig leder, skryter han av gode arbeidsforhold og en sjef som er opptatt av sikkerhet.

Tømmerfrakt i Norge skjer med en moderne bilpark. Gudmunds tømmerbil er helt ny.

– Ikke stress. Ta det med ro. Bruk heller litt ekstra tid, sier Hans Bjarte. Det er fint å ha en sånn sjef. Jeg har også lært mange gode, praktiske triks av ham, sier Gudmund.

Hans Bjarte Austestad presiserer at det gode rådet med å ta det med ro, handler om å ha kontroll på oppgaven som skal gjøres. Blir oppgaven gjort riktig med en gang, uten å ødelegge for seg selv, bilen eller andre ting, er tid spart totalt sett uten plunder og heft.

Bratte forhold

– Det er bratte forhold å jobbe i, men vi tilpasser kontinuerlig jobben ut fra kjøreforholdene. Jeg fikk tømmerbilen bygd opp slik jeg ønsket den. Jeg kjører rundt 60 000 kilometer i året. Det blir lange dager og mange timer, men jeg legger opp dagen slik at jeg for eksempel kan kjøre tre runder med tømmer, som hver tar fire timer. Med alt jeg trenger i bilen, kan jeg hvile når jeg skal.

Gudmund begynte å kjøre lastebil allerede som 20-åring, men det tok noen tiår før han havnet i skognæringen.

– Skulle begynt tidligere

– Jeg skulle ønske jeg begynte å kjøre tømmerbil tidligere. Å kjøre tømmer er en stor glede i hverdagen med god lukt av tre og frihet til å bestemme mye av tiden sjøl. Jeg ser masse flott natur sommer som vinter. Jeg har kontakt med mange trivelige folk og har godt samarbeid med skogbruksleder i AT Skog og skogsmaskinførerne.

– Helsemessig får jeg beveget meg mer nå som jeg kjører tømmerbil. Jeg er ut og inn av bilen for å kjøre kran flere ganger om dagen. Etter at jeg begynte å kjøre tømmer, har jeg ikke hatt ryggproblemer. For å holde meg i form, går jeg opp til den toppen der, sier han og peker på Vårfjellet over Gaupne sentrum.

Gudmund med fjelltoppen Molden i bakgrunnen, som han jevnlig går toppturer på.

På motsatt side ser vi Molden, som er en topp på 1000 meter. Gudmund går i godt tempo opp på topper hver helg. Han liker å holde seg i form.

Over snittet interessert

– Jeg er nok over snittet interessert i tømmer og tømmerkjøring. Ja, egentlig alt som handler om tømmerstokken er interessant. Jeg ser mye tømmervideoer på nettbrettet, innrømmer han. Hjemme har han kone og tre voksne barn. Om noen av dem blir rekruttert inn i tømmertransport, er ikke avklart.

– Selv ble jeg påvirket av far, som kjørte buss og gods. Barnehagen var ikke oppfunnet da jeg var liten, så jeg var med faren min hele tida. Ikke var det skole hver dag, heller. Det viktigste i hverdagen er en god frokost, ikke stresse, ta matpauser og være positiv, oppsummerer tømmerbilsjåfør Gudmund Gjerde.

Skrevet av Stine Solbakken
13/10/2024