Først ut med tømmerfrakt på nullutslippsskip

Norsk tømmer skal skipes med minimale utslipp fra 2027. Viken AT Market og AT Skog er først ut i skognæringen med å frakte det grønne gullet på nullutslippsskip.

Gjennom et godt samarbeid med innovative selskap som Skarv Shipping og Arriva Shipping, sikrer Viken AT Market seg skipstransport basert på ammoniakk og elektrisitet.

Viken AT Market frakter rundt 1 million tonn norsk tømmer til kontinentet årlig. Det meste av transporten ut til kunder i dag, fraktes med konvensjonelle skip som går på dieselolje.

Fra sommeren 2027 flytter Viken AT Market deler av tømmertransporten til et helt nytt skip som skal drives med elektrisitet og ammoniakk.

Fra v. direktør marked og logistikk i AT Skog, Hans Erik Røra, adm.dir. Kjersti Denver i Viken AT Market og daglig leder i AT Skog Logistikk, John Elter, sammen med alle aktørene som gjør den grønne skipsfrakten mulig.

Foto: Sveinung Tvedt/Grieg Maritime Group

Ekstraordinær avtale

– Vi er stolte over at vi nå sikrer oss skipstransport basert på nullutslippsteknologi. Med dette hybridskipet kan vi tilby kundene våre en mer bærekraftig logistikk. Det er ekstraordinært i vår bransje å inngå en så langsiktig avtale om frakt, som vi gjør i denne avtalen. Vi har likevel en trygghet i dette fordi vi allerede har god erfaring med Arriva Shipping, som er en fleksibel og solid transportør, sier administrerende direktør i Viken AT Market, Kjersti Denver.

– Fraktavtalen er et ledd i en tydelig retning, som AT Skog ønsker å ta for en mer miljøvennlig skipstransport. Vi tror at fremtidige økninger i avgifter knyttet til CO₂-utslipp vil gjøre ammoniakkskip lønnsomt. Den langsiktige avtalen vi har gått inn på sammen med Viken AT Market, er enda et ledd i arbeidet med å redusere utslipp i tømmertransporten vår, sier direktør for marked og logistikk i AT Skog, Hans Erik Røra.

– AT Skog og Viken AT Market har siden 2020 vært en pådriver for å få bygd et miljøvennlig skip for tømmerfrakt. Det er utrolig stas og en gledens dag at vi endelig er i mål. Å være innovativ er en risiko, men vi gjør dette sammen med solide aktører som alle ønsker å bidra til en grønn utvikling i skipsfrakt, legger Røra til.

Kontrakten forhandles gjennom Norbroker Shipping & Trading, en langvarig skipsmegler og samarbeidspartner for Viken AT Market.

Ammoniakk fra dag én

Konseptet er utviklet av bergensbaserte Skarv Shipping og med støtte fra Grieg Shipbrokers på  realiseringen av grønn teknologi og verftskontraheringen. Arriva Shipping tar skipet på langtids tidscerteparti og håndterer den kommersielle skipsdriften for Viken AT Market.

– Nærskipsflåten i Norge må bli mer klimavennlig raskt, og vi gleder oss til å kunne tilby transport med nært nullutslipp til Viken AT Market. De skal også ha ros for sin vilje til å tenke langt frem og satse på løsninger som vi nå kan tilby, sier kommersiell direktør Bjørn Ødegård i Arriva Shipping.

Skipsfrakt tømmer
Fra v. Bjørn Ødegård i Arriva Shipping, Jan-Petter Slethaug i Peak CSL, Jan Øivind Svardal i Skarv Shipping, Kjersti Denver i Viken AT Market og Hans Erik Røra i AT Skog.

Foto: Sveinung Tvedt/Grieg Maritime Group

Skipet er designet for å seile best mulig ved lave hastigheter. Slik kan man ivareta en økonomisk forsvarlig drift til tross for at ammoniakk har et høyere kostnadsnivå en tradisjonelle drivstoff. En 160-kubikk ammoniakktank vil gi nok drivstoff til en 14 dagers rundtur fra Norge til kontinentet, i en blanding med MGO (Marine Gass Oil) som pilotfuel.

– Dette er vårt første skip som fra dag én kan seile på ammoniakk, og kan slik sett seile med minimale utslipp av drivhusgasser. Samtidig er motoren knyttet til et elektrisk fremdriftssystem med batteri og landstrømtilgang, sier daglig leder i Skarv Shipping, Jan Øivind Svardal.

Nyskapende sikkerhetssystem

– Design og drift av skipet tar hensyn til risikoen knyttet til bruk av ammoniakk som drivstoff. Fokus på sikkerhet vil være svært stor. Skipet får svært avanserte sikkerhetssystemer insallert, i tillegg til operative sikkerhetsprosedyrer og trening av mannskap, sier Svardal.

Skipet er på mange måter en oppdatert versjon av søsterskipene Skarv Shipping har bestilt for kommersiell drift for Peak CSL Group, men er også spesialutstyrt for tømmertransport.

Kinesiske Huanghai Shipbuilding skal bygge skipet, som er forventet levert Q2 2027.

Skarv 7.8k DWT Ammonia fitted General Cargo Self-Unloader

LOA: 108,2 m

Beam: 18.1

Depth (moulded): 9.2 m

Design draught: 6.5 m

DWT at max draught: 7,800

Hold cubic: 10,200 m3

Hatch area (gross): 1,500 m2

Om Viken AT Market:

Viken AT Market AS er et handelsselskap for eksport av tømmer, som ble etablert i 2015 av Viken Skog SA og AT Skog SA. Disse selskapene er to av de ledende skogeiersamvirkene i Norge og står for omtrent 40 % av landets årlige tømmeromsetning. Viken AT Market AS er en sterk og pålitelig handelspartner for kvalitetstømmer fra Norge til kunder i Skandinavia og Nord-Europa.

Om AT Skog:

AT Skog SA er et skogeiersamvirke med 8700 medlemmer i Telemark, Agder, Rogaland og Vestland med røtter tilbake i 1907. Selskapet tilbyr skogeierne alle tjenester for å drive et aktivt og bærekraftig skogbruk. Kjernevirksomheten er kjøp og salg av tømmer. Konsernet AT Skog har flere datterselskap og er engasjert i hele verdikjeden, fra skogforvaltning og hogst til sagbruk og byggematerialer.

Om Skarv Shipping:

Skarv Shipping er et joint venture mellom Peak CSL Group og Grieg Edge, med mål om å initiere og utvikle bærekraftig kystfart i Nord-Europa. Skarv har fire flerbruksskip under bygging i Kina for kommersiell drift av Peak CSL og leveranse i Q4 2025.

Ved å kombinere kompetansen og menneskene, er selskapet unikt posisjonert til å tilby markedet nullutslipps maritime logistikkløsninger for kortreist sjøtransport.

Om Arriva Shipping:

Arriva Shipping eier og opererer til sammen 8 selvlossende tørrlastskip med dødvekt fra 2 000 til 8 000 tonn. Selskapet benytter også leide fartøy, fra 5 til 10 skip, enten på tidscharter eller på kommisjonsbasis. Skipene opererer hovedsakelig i Nord-Europa.

Arriva Shipping tilbyr norske og europeiske industri- og næringslivsbedrifter fleksible og pålitelige maritime transporttjenester.

Skrevet av Stine Solbakken
19/02/2025